Tryckeribranschen lever i allra högsta grad, trots att många i och med internets snabba framfart trodde att branschen skulle slås ut. Men vi fick aldrig ett papperslöst samhälle, och därmed inte heller ett trycksakslöst samhälle.

Faktum är att tryckeribranschen ha goda chanser att få ett uppsving, inte minst på orter utanför de tre storstadsregionerna. Exempelvis finns det goda chanser för ett tryckeri i Uppsala att nå framgångar även i dessa tider av Google, Twitter och internetannonsering.

Mindre konkurrens för tryckeri på mindre ort

I storstadsområdena och på riksplanet, med den stora konkurrens om kunderna som råder där, krävs ofta större kampanjer för ett företag att nå fram. Kostsamma annonskampanjer i TV, radio, på annonspelare eller via sökmotorer är dock inget som ett mindre företag, som exempelvis en liten VVS-firma i Uppsala, har råd med i långa loppet.

Däremot kan mindre kampanjer med reklamartiklar fungera bra på det lokala planet. Här är några bra anledningar för ett mindre företag att satsa på mer småskaliga reklamkampanjer, som exempelvis trycksaker.

  • Närheten. Ska du inte ut och konkurrera med de stora elefanterna på riksplanet, utan satsar till en början på att etablera dig lokalt, så är det knappast någon idé att satsa på en omfattande och dyr reklamkampanj med kostsamma annonser. Men med enkla snygga trycksaker så kan du etablera ditt företags namn på det lokala planet. Bara något så enkelt som ett snyggt visitkort kan få en bra effekt om du får ut det till nöjda kunder. Ett bra sätt att hjälpa djungeltrumman på vägen, en nöjd kund är alltid bästa reklamen och då är det väl toppen om ditt nummer och mejladress från en spridning. En snygg keps att ge till barnen i familjen eller pennor som du tar med dig på konferensen är andra smarta sätt att på ett småskaligt sätt sprida ut ditt namn. Att man som företagare känner sin kundkrets väl är givetvis en fördel med att inte utöva sin affärsverksamhet i något av storstadsområdena.
  • Konkurrensen. I Stockholm är det tätt mellan företagen i alla branscher och även om du satsar stora pengar på din marknadsföring så finns det alltid många andra firmor som rycker i kunderna. På hemmaplan, på ditt tryckeri i Uppsala, där det dessutom är lägre levnadsomkostnader än i Stockholm, kommer du inte behöva ägna lika mycket pengar och energi åt reklam och annonsering. Detta ger dig större chanser att ägna dig åt kärnverksamheten. Och kan du ägna tid åt att satsa på att förbättra din verksamhet som tryckare i Uppsala så kommer marknadsföringen att bli lite mer av ett självspelande piano.
  • Utbildat folk. Om du bor i Uppsala, Sundsvall eller någon annan medelstor svensk stad med universitet eller högskola, så har du stora fördelar i din affärsverksamhet. Dels kommer det alltid att finnas utbildat folk som kan bli bra medarbetare åt dig, dels kommer det i studenternas spår dyka upp gott om uppstarts-företag som kommer att behöva marknadsföringshjälp för att få fart på verksamheten. Lyckas du få in en fot på lärosätet så är också mycket vunnet, ett universitet genererar en mängd trycksaker varje år.

Viktigast är förstås att arbeta hårt och erbjuda en bra produkt. En sanning som gäller för ett tryckeri i Uppsala så väl som ett i Stockholm.