Många konstnärliga småföretagare vill bokföra sina transaktioner själva, men du har stor nytta av goda råd från expertisen på en redovisningsbyrå i Stockholm.
Det som från början är en hobby kan utvecklas till ett yrke som du kan tjäna pengar på. När du startar din firma och beställningarna trillar in kanske du inte hinner med allt pappersarbete. Kvitton samlas på hög och du glömmer kanske vilka leverantörsfakturor du har betalt. Än värre, du glömmer kanske att själv fakturera en kund för jobb som du har utfört.
En redovisningsbyrå i Stockholm är till stor hjälp både för att få räkenskaperna i ordning och för att ge en överblick över hur verksamheten går. Du kan också få tips om bidrag som du kan söka och avdrag som du har rätt till. Ibland har revisorerna goda kontakter med bankvärlden, och du kanske kan få förmånliga lånevillkor när ditt företag växer.
Redovisningsbyrå för konstnärer
Det finns klienter från alla branscher hos en redovisningsbyrå i Stockholm, men kanske kan du hitta en som är specialiserad på konstnärlig verksamhet. Bokföringslagen måste följas oavsett vad du säljer för varor eller tjänster. Transaktioner ska bokföras, och du kan få hjälp med både faktureringsrutiner och bevakning av betalningar.
Märker du att dina egna kunder är sena med betalningen kanske du tycker att det känns pinsamt att kräva dem. Då har du också hjälp av din redovisningsbyrå i Stockholm, och du behöver inte personligen påminna om att du vill ha betalt. En utomstående part finns med i hanteringen av transaktionerna och är till din hjälp.
Redovisningsbyrå i Stockholm sköter bokslut
De nödvändiga uppgifterna till Skattemyndigheten kan kännas jobbiga för en företagare, eftersom det kostar pengar om man skickar in blanketter för sent. Din redovisningsbyrå i Stockholm hjälper dig gärna med allt från momsdeklarationer till redovisning av skatt och arbetsgivaravgifter.
När det blir dags för bokslut och deklaration gör redovisningsbyrån ett effektivt jobb åt dig, och det hela brukar klaras av smidigt och lätt. Kanske tänker du att det är så få transaktioner att du borde göra detta själv, men det är lätt att du missar något viktigt. Det är värt mycket att ha en expert som tittar på bokföringen och ser till att de uppgifter du skickar in är riktiga, så att du inte förlorar några pengar på förseningar eller glömska.