Liveshopping är nya grejen. En presentatör demonstrerar era produkter och kunderna kan ställa frågor och beställa. En bra digital tjänst behövs för detta.

Om du driver handel direkt med konsumenter så finns det en grej som du borde prova på, om du inte redan gjort det. Kanske har du hört talas om det – det där som kallas liveshopping. Det är event som äger rum online och som syftar till att få direkt kontakt med konsumenten. Du, eller den du anlitar för jobbet, presenterar era produkter och kunden kan lägga beställningar direkt under presentationen.

“Live” står för att det hela sker i “direktsändning”, även om man också kan ge kunden möjlighet att titta på en inspelad version av eventet i efterhand, fortfarande med möjligheten att lägga beställningar så klart. Vad “shopping” står för behöver knappast någon närmre förklaring.

En bra digital tjänst för liveshopping underlättar

För att komma igång med liveshopping behöver du en duktig och säljande presentatör. Har du möjlighet att anlita en influencer så är det allra bäst. Du behöver en lokal för sändningen och du behöver någon som assisterar presentatören och som sköter chatten. Och så är det bra om du väljer ut något specifikt produktsegment som ska presenteras. Ta inte allt på en gång för då blir det bara rörigt.

Sist men inte minst så behöver du en digital tjänst för live shopping. Det finns lite olika så kolla upp först vad de innehåller och hur de fungerar. Det lönar sig att lägga lite tid på det, för en bra tjänst kommer att göra det hela så mycket enklare.