Var fjärde år så har vi val i Sverige och detta innebär att – minst – ett år består av olika kampanjer från de större partierna. Både på lokal och nationell nivå. Många upplever detta som en slags process som aldrig tar slut och ser helst att detta kampanjande borde påbörjas senare – man hinner helt enkelt tröttna på att få budskap inhamrade av desperata politiker i jakt på kryss i sin valsedel. Det man dock ska tänka på här är att ingenting ont inte för något gott med sig och för exempelvis ett tryckeri så är dessa valtider rena rama guldgruvan. Detta kan man egentligen bara titta i sin egen brevlåda för att förstå. Reklam blandas plötsligt med olika partiers – mer eller mindre – lyckade kampanjer och det är dessa som ett tryckeri får chansen att trycka upp.
Man kan alltså här säga att det finns några som verkligen tjänar på att svenska politiker har börjat med mer amerikaniserade kampanjer där man tidigt försöker göra sin röst hörd och få ut sitt budskap. Ett tryckeri och deras omsättning ökar nämligen markant och detta är ju ett ljus i mörkret som de flesta trots allt upplever. Man ska alltså inte bara se nackdelarna utan det finns alltså de som tjänar på detta också och om man inte nöjer sig med att se att ett tryckeri kan gå med vinst så kan man ju också väva in i beräkningen att politiker – i och med den tidigare starten på sina kampanjer – också får göra valuta för sin lön. Något de annars väldigt sällan får höra att de gör, eller hur?
Det är en påtaglig skillnad mellan hur det var förr och hur det är nu och här ska man inte bli förvånad om det inom kort återgår till vanliga mönster i valtider – känslan är att folk i Sverige hinner tröttna och struntar i att rösta om det fortsätter i de hjulspår som drogs upp för några år sedan. Till dess får vi bara bita ihop och acceptera att detta pågår – man kan faktiskt stänga av tv:n, man kan byta kanal på radion och man kan sätta upp en skylt på dörren där man förklarar att ingen reklam bör slängas in genom brevlådan – vid det sistnämnda så drabbar det dock – indirekt – det lönsamma tryckeri som hjälp till med att trycka upp allting. Det kan det nog vara värt.